Deprecated: Required parameter $meta_value follows optional parameter $meta_key in /var/www/wp-content/themes/lavi/inc/cs-framework/functions/fallback.php on line 32
Agro Orebro Gör det lätt att välja rätt! – Agro Orebro
Gör det lätt att välja rätt!
Posted By : September 4, 2020

8 av 10 svenskar vill äta och leva mer hållbart. Samtidigt uppger nästan hälften av de tillfrågade att det är svårt att veta vilket val som är det rätta och 80% tycker att det är svårt att få kunskap om vilken mat som faktiskt är mest hållbar ur klimatsynpunkt. All konsumtion bidrar till olika former av utsläpp och av den totala konsumtionen utgör ca en tredjedel utsläpp som orsakas av den mat vi äter. Ca 50% av konsumenterna anser att inköp av närproducerad mat är ett bra sätt att bidra till en hållbar utveckling kopplat till klimat och miljö (DN, 20200902). Svenska konsumenter vill med andra ord vara en del av lösningen för att kunna nå de nationella och internationella mål som finns uppsatta, men för att underlätta behöver det bli “LÄTT” att välja rätt.

Idag släpper en genomsnittlig svensk ut ca 11 ton koldioxid. Mängden måste minska till 2 ton om vi ska lyckas hålla jordens temperaturökning under 2 grader på lång sikt. Genom att effektivisera produktionen kan vi komma en bra bit på vägen, men för att nå hela vägen fram behöver behöver samhället göra en omställning som också gör det “RÄTT” att välja rätt. Normer, värderingar och statusen kring att göra hållbara val måste förändras vilket gör frågan personlig och kopplad till varje individs identitet. Förutsättningarna för att nå målen i Agenda 2030 bygger därför till stor del på samhällets förmåga att förändra riktningen på våra beslut i vardagliga situationer utan att för den skull påverka valfriheten (Forum för miljösmart konsumtion, 20180410).

Framgångsfaktorer i arbetet är t ex:

  • Sammanhang – att ge en knuff i rätt riktning vid rätt tillfälle är grunden för att få till en förändring.
  • Enkelhet – benägenheten att förändra är större ju enklare förändringen är att genomföra.
  • Synliggör och konceptualisera – ge en tydlig bild av vilka effekter en förändring bidrar med.
  • Attraktionskraft – höj statusen och skapa en norm.
  • Relationsbyggande – tillit, gemenskap och återkoppling bygger värde.

Våra val diskuteras i Lantmännens podd, Matsamtalet #77: Lokal mat – Global smak. I poddavsnittet belyses flera av framgångsfaktorerna och hur de påverkar vår konsumtion.

 

 

Translate »