Bildtext: Skärtorsdagen var det tät trafik till parkeringen vid Sigmahuset, där REKO-handlarna lämnade ut sina varor.
Lokalproducerad mat har en längre sett en successiv ökning. Men mitt under Coronaepidemin ökar intresset kraftfullt.
Agro Örebro har som uppgift att vara en utvecklingsarena för att främja konkurrenskraft, attraktionskraft och kompetenskraft för lantbruks- och livsmedelsföretag i Örebro län. Finansieringen kommer från Landsbygdsprogrammet, Region Örebro län och Länsstyrelsen i Örebro.
Ett initiativ som lyckats väl med detta är REKO, som kopplar ihop producenter och kunder via en Facebookgrupp. Inga mellanhänder. REKO Örebro, som har utlämning varannan torsdag, har satt försäljningsrekord de senaste två gångerna.
Karolina Schneider, som säljer ägg, administrerar Facebookgruppen i Örebro med 10 000 medlemmar.
Kunden gör sin beställning senast 1–2 dagar före utlämningen på Facebook. Och det är inte bara antalet kunder som kraftigt ökar. Även antalet leverantörer växer stadigt.
Emanuel Eskilsson, som driver LOKAL, ekologiskt surdegsbröd i Kumla, tillhör leverantörerna i REKO Örebro
Flera av länets producenter har fått se minskad försäljning på grund av att de stora årliga marknaderna är inställda liksom torgförsäljningar. Även restaurangers minskade omsättning påverkar flera lokala leverantörer. Facebook-försäljningen via REKO har på så sätt blivit ett starkt komplement. I Finland, där REKO började, omsätter lokala handlare årligen över 300 miljoner kronor via sina Facebookgrupper.
REKO Örebro planerar nu för att ha utlämning varje vecka och ha fler utlämningsplatser.
Målet i handlingsplanen är en konkurrenskraftig livsmedelskedja, där den totala livsmedelsproduktionen ökar och bidrar till fler jobb och hållbar tillväxt i hela Örebro län.
Text: Thord Andersson