Svenska företag behöver bli bättre på att använda data som resurs för affärsutveckling. Förståelsen för vad olika typer av data innebär och hur de kan användas kan vara en resurs för att utveckla företagsidén. Data kan öka förståelsen för kundernas behov men också bidra till att nya produkter och tjänster skapas. Detta gäller inom alla branscher och är grunden för att bygga upp ett cirkulärt företagande och affärsmodell med innovationskraft. Tillväxtverket har analyserat hur olika typer av data kan stärka utvecklingen bland annat inom tillverkningsindustrin (inklusive livsmedel), gröna näringar, transportbranschen och besöksnäringen (Tillväxtverket 20200818).
Analysen pekar på att användningen och förståelsen för olika typer av data har ökat inom de gröna näringarna (jordbruk samt fiske- och vattenbruk/akvakultur). Utvecklingen gör det möjligt att koppla samman biologiska och ekonomiska data med fastighetsdata och i takt med att intresset och förståelsen växer utvidgas användningsmöjligheterna. I takt med att allt fler maskiner och tekniska system kan integreras blir också de direkta vinsterna allt mer tydliga. Dock ligger näringen fortfarande efter i sin digitala mognad och det finns en tydlig utvecklingspotential. I dagsläget är mjölkproduktionen den inriktning som i störst grad drar nytta av de möjligheter som finns inom digitaliseringen, men utvecklingstakten är idag störst inom växtodlingsområdet.
Lantbrukare har en vana att kontinuerligt göra nya val utifrån dagsförutsättningar och omvärldens krav vilket ger en god förmåga att göra nya val och att bedöma möjligheter och risker utifrån ett ekonomiskt perspektiv. Samtidigt är denna färdighet ofta lekmannamässig och grundad i intuition och egna erfarenheter. Rätt använd data i olika former skulle kunna ge en faktabas till dessa beslut som ger en ökad trygghet i företagandet. För lantbruksföretag finns tydliga vinster och stora användningsmöjligheter inom precisionsodling, drönaranvändning, datauppföljning och djurproduktion. Inom lantbruksbranschen som helhet används IT och data mycket sparsamt i utvecklingen av affärsmodeller och affärsmöjligheter jämfört med andra branscher. Ett problem är ägande- och nyttjanderätten av data när mer information delas mellan allt fler datadrivna tjänster, ett annat är att användargränssnitten ofta inte lever upp till behoven och att informationen låses till ett system.
En styrka inom lantbruksnäringen är att det redan idag finns god tillgång på data och det finns goda möjligheter till avancerad databearbetning. Svagheten ligger i att nyttan av tekniken begränsas till enbart produktionsvinster eftersom olika system inte kan samverka med varandra för att kunna användas till avancerad dataanalys som kan ligga till grund för affärsutveckling (Data som strategisk resurs i små och medelstora företag, Tillväxtverket 2020).
Utvecklingen går snabbt framåt och den risk som finns idag är att de investeringar som görs enbart leder till ökad specialisering och effektivisering i samma linje som tidigare istället för att utveckla företagandet. Här behöver branschen och de stödstrukturer som finns arbeta tillsammans för att nå önskad effekt, något som Agro Örebro gärna vill bidra till via arbetet inom livsmedelsstrategin.